Information om installationer

Här har vi samlat viktig information om installationer i din lägenhet.

1. Allmän information
2. Avloppslukt i badrummet
3. Balkongtak
4. Dimmerfunktion
5. Duschväggar/Duschdörrar
6. Dörrtrycke (dörrhandtag)
7. Imma på fönster
8. Köksfläkt
9. Köksluckor/badrumsinredning
10. Lägenhetsdörr
11. Putsning av fönster/glasräcken/inglasad balkong
12. Sopsug
13. Strömlös/Delvis strömlös lägenhet
14. TV, bredband och telefoni
15. Värmesystem/Termostat
16. Ventilation
17. Vitvaror

 

1. Allmän information

Vi vill göra er uppmärksamma på felanmälningar gällande repor, jack och märken i golv och väggar enbart kan anmälas i samband med nyckeluthämtning, innan inflyttning. Vi vill även göra er uppmärksamma på att det kan uppstå sprickor i vägg- och takvinklar och fogar i badrum. Den typen av sprickor är ”lättare” och kan uppstå i alla nybyggnationer oavsett materialval och byggteknik och är inte ett fel av akut karaktär utan kommer att åtgärdas vid 2-årsbesiktningen.

Viktigt att poängtera är att sprickor på grund av sättning i badrum är ytliga och att fogen har ett fullgott underliggande tätskikt vilket gör att dessa sprickor bara är en estetisk fråga. Gäller även mindre golvproblem såsom knarr i golv som av boende inte upplevs som speciellt störande och andra fel som boende vill att de registreras men accepterar att de tas upp för bedömning vid 2-årsbesiktning.

2. Avloppslukt i badrummet

Kontrollera att vattenlåset till golvbrunnen sitter på plats. Om det sitter lite snett kan det bli en avloppslukt i badrummet, tryck till vattenlåset för att få det på plats.

3. Balkongtak

Det är tillåtet att borra i balkongtaket. För de tak som har isolering är det också tillåtet då balkongplattan är ovan isoleringen. Läs mer om isolering i bopärmen under Utemiljö/Träullit. Inga garantier lämnas på utförda jobb men om det ska borras på undersidan av balkongen bör hålet borras min 50 mm in från kan, man kan säga från droppnäsan och inåt. Det ligger en längsgående armering där och ca 150 mm från den och inåt ligger nästa längsgående armering som inte bör skadas. Det ligger även tryckarmering som kommer från infästningen och utåt, dessa armeringar har ingen uppgift längst ut på balkongen när den är monterad. Upp mot ytan ligger dragarmering från infästningen och utåt, de ska inte skadas. Dessa ligger ca 60 mm från ytan och ner, då det man kan säga om borrdjupet från undersidan av balkongen kan det vara balkongtjocklek i framkant – 60mm. Vanligen är balkongen 180mm tjock så borrdjupet kan vara då 120mm.

4. Dimmerfunktion

Om ni har en dimmer (standard i badrum), kontrollera om ljuskällan är nedjusterad via dimmer innan en felanmälan om att belysning ej fungerar görs. Tänk på vad för belysning som sitter, samt styrkan på ljuskällan (LED, halogen). Kontrollera att den lampa ni installerar är dimbar.

5. Duschväggar/duschdörrar

Tätningslisterna till dessa är förbrukningsmaterial som inte omfattas av den normala produktgarantin. Duschdörrarna/duschväggarna fungerar inte som en duschkabin och kan då skvätta ut på golvet vid dusch och detta är inget fel. Dessa dörrar/väggar har snarare en funktion likt ett lyxigare duschdraperi och inte som ett tätt system. Se skötselinstruktioner i Bopärmen.

6. Dörrtrycke (dörrhandtag)

En översyn behöver göras årligen, drag åt eventuella lösa skruv. Se skötselinstruktioner i Bopärmen.

7. Imma på fönster

Energieffektiva fönster hindrar rumsvärmen från att stråla ut vilket gör att det yttre glaset blir betydligt kallare än för ett mindre energieffektivt fönster. Det kan under vissa förutsättningar ge effekter under vår och höst när det är kallt och stjärnklart eftersom det yttre glaset då förlorar värme genom utstrålning mot natthimlen. När yttemperaturen på det yttre glaset är lägre än uteluftens och även under luftens daggpunkt samt luftfuktigheten samtidigt är hög, bildas kondens på den kalla rutan. Skulle temperaturen på glasets yta sjunka under fryspunkten kan iskristaller bildas på rutan.

Utvändig kondens är inte skadlig utan bara ett bevis på fönstrets goda isoleringsförmåga. Kondensen försvinner frampå morgontimmarna när temperaturen stiger och solen åter börjar värma. Är det imma eller ”rinningar” på insida rutan har man troligtvis för hög luftfuktighet eller obalans i ventilationen. Kontrollera så att ventilationen är igång.

8. Köksfläkt

För att köksfläkten ska användas på bästa sätt bör spiskåpan öppnas någon minut innan matlagning påbörjas. Även ett fönster bör öppnas då kåpan är aktiv. Välj ett fönster en bit ifrån köket. Se skötselinstruktioner i Bopärmen.

9. Köksluckor/badrumsinredning

Glöm ej att torka av luckorna när det kommer vatten/fukt på, till exempel när man öppnar luckan till diskmaskinen. Risken ökar att det annars blir fuktskador på luckorna och detta går ej på garantin. Se skötselinstruktioner i Bopärmen.

10. Lägenhetsdörr

Kontrollera årligen att tätningslister sitter fast.

11. Putsning av fönster/glasräcken/inglasad balkong

Det är särskilt viktigt att rengöra fönster och eventuell balkonginglasning ofta under de första åren i ett nybyggt hus. Betongväggarna avger kalk som är mycket svårt att få bort från glasytor om de får sitta för länge. Glasen ska helst rengöras en gång varannan månad och oftare vid regnigt väder. Inglasningen av balkongen kan ej betraktas som ett extrarum/uterum då den är ej tät och kan regna in. Se skötselinstruktioner i Bopärmen.

12. Sopsug

Envacs inkast ersätter de gamla sopkärlen. Den stora skillnaden är att de är anslutna till ett rörnät under mark som är kopplat till en insamlingsstation. När inkasten är fulla (nivågivare) eller vid förprogrammerade tider – aktiveras de kraftfulla fläktar som finns i uppsamlingsstationen, terminalen. Ett negativt luftflöde skapas som suger avfallspåsarna från respektive inkast till en separat container – en för varje avfallstyp.

Transporten i det underjordiska rörnätet sker i cirka 70 kilometer i timmen, och avståndet mellan inkast och terminal kan vara upp till två kilometer.

Det är viktigt att ni inte slänger pizzakartonger eller liknande som kan veckla ut sig och i sin tur medföra stopp i sopsugen. En jourkostnad kommer då att debiteras föreningen för att häva stoppet.

13. Strömlös/delvis strömlös lägenhet

Innan ni gör en felanmälan, kontrollera följande: Vad hände när säkringarna gick? Kan det vara fel på någon köksmaskin exempelvis? Testa att koppla ur maskinen och återställ säkring.

14. TV, bredband och telefoni

För frågor gällande tv, bredband och telefoni, kontakta Telias kundtjänst och support på telefon 90200 eller via hemsidan. Läs mer om Telia Triple Play här.

15. Värmesystem/termostat

En temperatur på cirka 21 grader (+/- 0,5 grader) är projekterad, detta för att uppnå energikraven. Respektive radiator reglerar temperaturen via sin termostatventil. Upplever ni att temperaturen inte stämmer så ska mätning göras i vistelsezon som är minst en meter in från vägg och en meter upp från golv. För att få information om hur man använder golvvärmen i badrum, se skötselinstruktioner i Bopärmen.

16. Ventilation

Tilluften är något kallare än rumstemperatur, undantag är sommartid när yttertemperaturen är högre. Upplevs det som dragigt ifrån ventilation ska man utgå ifrån rumstemperaturen.

Ungefär en gång per månad bör du dammsuga runt samtliga ventiler, både tilluft och frånluft. Se till att ventiltallrikens läge inte ändras när du gör rent den. Ändras läget, ändras också ventilationsinställningen. Använd inte trasa för att torka ventilerna. Eftersom det alltid finns dammpartiklar i luften inomhus, bildas det smutsavlagringar i taket när luften cirkulerar runt ventilen. Torkar du med trasa över dessa avlagringar, blir det fula fläckar i taket. Använd istället dammsugaren med borstmunstycket på.

17. Vitvaror

Kontakta Siemens vid felanmälningar och frågor, meddela alltid namnet på bostadsrättsföreningen och produktnummer på din vitvara (se etikett på vitvara).

Rengör regelbundet smältvattenrännan och avloppshålet på kylen med en bomullstops eller liknande så att smältvattnet kan rinna ut. Se skötselinstruktioner i Bopärmen. Ring Siemens på 0771-195500, eller besök hemsidan.

Kontaktuppgifter HSB Göteborg

Felanmälan via hemsidan

HSB Göteborgs växel: 010-442 20 00

Felanmälan: 010-442 24 24

Kundansvarig Petra Bladh: 010-442 20 84 (återkoppling, uppföljning garantiärenden).

Förvaltningsadministratör Malin Thormén: 010-442 21 62 (nyckelbeställning, namnskyltar, parkering).

HSB Göteborgs hemsida